Udostępnij post!
Optymalizacja strony www a pozycjonowanie
24 października 2022 19:10
24 października 2022 19:10
W żargonie osób pozycjonujących witryny internetowe — szczególnie tych bez gruntownej wiedzy IT/SEO – utarło się przekonanie, iż optymalizacja strony www jest tym samym, co pozycjonowanie, a pojęcia te używane są zamiennie. Istnieje jednak różnica między pozycjonowaniem, optymalizacją witryny, a działaniami off site. W tym tekście porządkujemy te trzy pojęcia oraz podpowiadamy, czym różni się optymalizacja witryny od jej pozycjonowania.
Optymalizacja strony internetowej to dostosowanie samej witryny do wymogów wyszukiwarki Google. O optymalizacji mówimy jedynie w zakresie samej strony internetowej bez wszystkich innych działań zewnętrznych pozycjonujących. Optymalizacja stron www jest też nazywana działaniami on site, czyli działaniami na stronie. W tej opcji wykonywać będziemy zatem pracę jedynie na samej stronie, konfigurując odpowiednie jej elementy.
Optymalizacja strony internetowej zakłada dostosowywanie wielu elementów. Można ją przeprowadzać niezależnie od pozycjonowania czy innych działań. Przy optymalizacji witryny wymagany jest dostęp do strony internetowej i wpływa ona w znaczący sposób na ogólną pozycję serwisu w wynikach wyszukiwania Google. Ogólnie istnieje nawet kilkaset elementów, które możemy dostosowywać i świadomie nimi manipulować optymalizując witrynę. Sama optymalizacja ogólnie ma jednoznaczny charakter, a działania które się wykonuje, wykonuje się z myślą o zaleceniach czy dobrych ogólnych praktykach. Optymalizacja jednak jest też wykonywana nieco inaczej w zależności od typu pozycjonowania strony czy celu, jaki chcemy osiągnąć oraz aktualnej sytuacji, aby osiągnąć jak najlepszy wynik i jest ona dobierana do konkretnej witryny.
Optymalizacja stron internetowych składa się głównie z kilku obszarów. Jest to dostosowanie kwestii technicznych odpowiadających za poprawne działanie serwisu, analiza i dobór słów kluczowych, obszar contentu oraz treści na stronie czy dostosowanie jej pod kątem SEO i UX User Experience. Działaniami technicznymi będzie np. uproszczenie szkieletu strony, zadbanie o usunięcie błędnych linków, konfiguracja serwera hostingowego, zadbanie o bezpieczeństwo danych i ochronę witryny czy szybkie działanie serwisu.
Najważniejszym elementem optymalizacyjnym jest z kolei analiza i dobór słów kluczowych. To frazy, które dobiera się świadomie i umieszcza na naszej stronie www, aby Google wiedziało, o czym jest nasza witryna i kiedy wyświetlać ją w wynikach wyszukiwania. Analizę taką przeprowadzają zazwyczaj specjaliści SEO np. na podstawie narzędzi takich, jak Planer Słów kluczowych, zewnętrzne Keyword Generatory, Google Trends czy analizy stron konkurentów. Frazy dobierane są w taki sposób, aby witryna uzyskała jak największy wartościowy ruch organiczny na najniższym kosztem. Dostosowanie witryny pod kątem SEO to np. ustawienie odpowiednich metadanych, danych strukturalnych, stworzenie czytelnej struktury katalogów i podstron, przyspieszenie wczytywania się strony, utworzenie linkowania wewnętrznego i wiele innych działań. Dostosowanie strony pod kątem UX ma za zadanie zwiększyć liczbę powrotów na stronę, wydłużyć czas sesji użytkowników i sprawić, że ze strony będzie korzystało się komfortowo. Kwestie contentowe to przede wszystkim wgrywanie dobrych jakościowo treść i tekstów SEO.
Działania off site to druga część zadań, które wykonujemy podczas pozycjonowania strony internetowej. Są to te wszystkie czynności, które wykonujemy poza stroną internetową w celu promowania witryny w wyszukiwarce Google. Działania te są mniej liczne, ale równie ważne.
Ogólnie możemy wyróżnić kilka działań, jakie możemy wykonywać poza stroną www w celu podnoszenia jej rankingu. Z pewnością jest to link building, który w istotny sposób wpływa na indeksowanie strony oraz informuje Google o jej popularności w sieci. Jest to zamieszczenie linków w sieci kierujących do naszej witryny. Działanie takie jest bardzo ważne, a niegdyś stanowiło główne działanie pozycjonujące. Linki możemy dodawać na różne sposoby, np. z katalogów firmowych, wizytówki Google, for czy artykułów sponsorowanych.
Kolejnym działaniem off site jest sworznie, zweryfikowanie i powiązanie wizytówki Google Moja Firma na Google Maps z naszą witryną. Ten ruch w znaczący sposób podnosi wiarygodność witryny i wpływa na pozycjonowanie strony. Do działań off site możemy również zaliczyć kierowanie ruchu na witrynę, który będzie wspomagał proces pozycjonowania i korzystnie na niego wpływał.
Pozycjonowanie strony internetowej to ogólne pojęcie odnoszące się do zwiększania pozycji strony internetowej w wyszukiwarce Google. Składa się ono z optymalizacji witryny i działań off site. Pozycjonowanie jest całościowym podejściem do tematu zwiększania rankingu witryny. Istnieje kilka typów pozycjonowania, takich jak pozycjonowanie standardowe pod kilka popularnych fraz tematycznych, pozycjonowanie alternatywne — szerokie pod kilkaset słów kluczowych, pozycjonowanie lokalne pod frazy w lokalnym kontekście, pozycjonowanie pod urządzenia mobilne czy wyszukiwanie głosowe.
Pozycjonowanie stron www jest procesem nieprzewidywalnym i nigdy do końca nie możemy przewidzieć jego skutków. Ogólnie istnieje ok. kilkuset elementów, które w różnym stopniu wpływają na pozycję witryny w Google. Możemy wdrażać je w odniesieniu do każdej strony niezależnie od wielkości, tematyki czy popularności. Pozycjonowanie stron www ma wiele zalet i jest procesem dość wymagającym. Przeważnie zleca się je agencjom SEO i specjalistom, którzy zajmują się naszą witryną, choć możemy wdrażać je również samodzielnie.
Jeśli wiemy już, czym jest optymalizacja strony, działania off site i pozycjonowanie, warto używać tych nazw poprawnie. Z pewnością ułatwi to współpracę np. z agencją SEO i pozwoli uniknąć nieporozumień czy niedomówień. Korzystanie z poprawnych zwrotów i nazw pozwoli też efektywnie współpracować z innymi osobami i przyczynimy się do szybszego rozwoju witryny — nie tracą czasu na rozwiązywanie niedomówień.
Udostępnij post!
Zacznijmy współpracę już dziś!
Zacznijmy współpracę