Przebieg procesu e-commerce jest często pomijanym obszarem w handlu online. Mapowanie procesów daje możliwość oceny aktualnego kondycji naszej sprzedaży, a także pozwala wyeliminować błędy. Aby zmaksymalizować możliwości sprzedaży internetowej oraz zachować konkurencyjność, np. pod względem ceny, zaplanowanie procesów w sprzedaży online może pomóc Twojej firmie wyróżnić kluczowe obszary, które mogą wymagać automatyzacji lub modyfikacji, a w ostateczności poprawić wydajność.
Proces sprzedaży odgrywa kluczową rolę dla całej dystrybucji, dlatego zadbanie o właściwy przebieg będzie wpływało na wyniki finansowe przedsiębiorstwa.
Kluczowe obszary typowego przepływu procesów eCommerce obejmują:
- Otrzymywanie zamówień z Twojego systemu eCommerce,
- Zamówienia są odbierane w Twoim systemie eCommerce,
- Integracja katalogu produktów z wewnętrznym system np. ERP,
- Integracja procesu obsługi klienta z zewnętrznymi aplikacjami,
- Automatyzacja procesu wystawiania faktury/paragonów,
- Integracja z systemami WMS,
- Obsługa statusów z automatycznymi powiadomieniami wraz z ich zmianą, dostarczanymi do klienta/osób zainteresowanych,
- Przetwarzanie informacji o zamówieniu – realizacja zamówienia
Szczegóły zamówienia, w tym informacje o kliencie, szczegóły płatności i identyfikatory transakcji, są wprowadzane automatycznie do oprogramowania biznesowego, a klient otrzymuje powiadomienie z potwierdzeniem zamówienia. Zamówienie jest wysyłane do magazynu w celu realizacji z zamówieniem przetworzonym powiadomienie automatycznie tworzone i dystrybuowane do klienta.
Mapowanie/Przepływ procesu biznesowego w ecommerce najlepiej przedstawić na grafice bpmn, która potrafi wyczerpująco zobrazować wpływ na relację pomiędzy poszczególnymi etapami zamówienia w sklepie online.
Dobrze zmapowana graficzna prezentacja przepływu procesów biznesowych w sklepie online pozwoli na przeprowadzenia dokładnej analizy całego procesu zakupowego klienta od momentu złożenia zamówienia aż do wysyłki. Grafika bpmn pozwali zweryfikować, w jaki sposób się to odbywa oraz umożliwi analizę każdego z kroków. Proces sprzedaży może zawierać szereg dodatkowych podprocesów. Przykładem podprocesu może być przetwarzanie zamówienia w magazynie.
Przykład procesu zakupów:
Należy zwrócić uwagę na to, jak wiele etapów posiada ten proces. Im bardziej skomplikowane jest składanie zamówienia, tym większe prawdopodobieństwo, że klient zrezygnuje z jego ukończenia, a tym samym z usług lub towarów. Mapy procesów pozwalają na szybką ocenę sytuacji, ale jednocześnie na wprowadzenie modernizacji, które usprawnią składanie zamówienia, co pozwoli na uzyskanie lepszych wyników sprzedaży.
Udostępnij