Strona internetowa firmy jest jej wizytówką i stanowi nieodłączną część jej rozwoju – powinna być profesjonalna, przyjazna użytkownikowi, a także zgodna z aktualnymi trendami. Jak rozpoznać, że potrzebuje ona zmiany? Kiedy powinna zostać unowocześniona, tak aby była konkurencyjna i pomagała w zdobywaniu nowych klientów? Odpowiadamy!
Redesign, a więc przeprojektowanie
Proces, o którym mówimy, w branży marketingowej nazywany jest redesignem. Terminem tym określamy przeprojektowanie, rewitalizację oraz odświeżenie danego elementu na stronie internetowej (może to być formularz kontaktowy, przyciski Call To Action itp.) lub całej witryny. Tego typu działanie nie zakłada budowania całego serwisu od nowa, a jedynie zmianę jego niektórych elementów, co sprawia, że proces jest tańszy i szybszy od projektowania nowej strony internetowej.
Redesing nie ma dokładnie określonej metodyki, nie ma prostych i przejrzystych reguł, które wskazywałyby, jak najlepiej przeprowadzić cały proces. Projektanci sami wypracowują rozwiązania, biorąc pod uwagę, że każdy biznes jest inny i przed każdym stoją nowe wyzwania. Dlatego konkretne działania związane z redesignem zależą od specyfiki konkretnej firmy.
Co powinno nas skłonić do przebudowania strony?
Istnieje kilka podstawowych przesłanek, które pokazują nam, że warto zdecydować się na redesign strony internetowej. Wśród tych najważniejszych wyróżnia się:
- Niska responsywność – ten problem wiąże się najczęściej z faktem, że nasza strona nie jest przystosowana do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Obecnie coraz więcej osób przegląda internet m.in. przy wykorzystaniu smartfona i jeżeli zauważymy spadki responsywności, często świadczy to o tym, że nasza strona uniemożliwia użytkownikom dokonanie pożądanych akcji z poziomu urządzenia mobilnego. Skutkiem tego typu działania jest utrata klientów, a więc zysków.
- Wysoki współczynnik odrzuceń – jeżeli wskaźnik ten wyraźnie rośnie i obserwujesz, że część użytkowników wychodzi z Twojej witryny po przejrzeniu pierwszej strony, świadczyć to może o zmieniających się preferencjach grupy docelowej. Być może kiedyś współczynnik odrzuceń był niski, jednak teraz użytkownicy przyzwyczaili się do nowoczesnych rozwiązań i Twoja strona wydaje się im przestarzała i nieinteresująca? Czas działać!
- Działania marketingowe, które nie przynoszą efektów – inwestujesz w działania marketingowe, jednak te nie przekładają się na osiągane rezultaty? To może oznaczać, że Twoja uwaga kieruje się nie w tę stronę, którą trzeba. Prawdziwy problem może tkwić bowiem w użyteczności strony internetowej. Większa ilość wejść na stronę niekoniecznie będzie się wiąz ać z większą konwersją. Polecamy zainwestować w audyt UX (User Experience), który pokaże, czy Twoja strona jest dopasowana do potrzeb użytkownika. Taki audyt pokaże słabe strony Twojej witryny i pomoże ją odpowiednio przebudować, a wówczas działania marketingowe zaczną odnosić skutek.
- Problem z obsługą strony – warto również wspomnieć o sytuacji, w której samodzielne wprowadzanie zmian w treści stronie jest praktycznie niemożliwe z poziomu zwykłego pracownika. O co dokładnie chodzi? Nowoczesne strony internetowe umożliwiają samodzielne edytowanie treści strony bezkonieczności zlecania tego programiście. Jeżeli strona nie posiada panelu klienta, koniecznie trzeba ją zmienić. Aktualizacja strony powinna być intuicyjna i bezproblemowa, tak aby strona mogła cały czas prezentować nowe treści. Podstawą redesignu mogą więc być czynniki wewnętrzne, a nie tylko te zewnętrzne, o których mówiliśmy wcześniej.
Redesign – od czego zacząć?
Przed redesignem musimy wiedzieć, co dokładnie należy poprawić i co nie działa. Proces zmiany powinniśmy więc rozpocząć od dogłębnej i jak najbardziej szczegółowej analizy tego, co nie działa. W tym celu przeprowadza się wspomniany już wcześniej audyt UX, który poprzez wcielenie się w rolę użytkownika pokaże problemy, z którymi spotyka się on na stronie.
Prawidłowy proces redesignu wygląda następująco:
1. Przeprowadzenie audytu UX i wyciągnięcie odpowiednich wniosków.
2. Analiza danych z programów analitycznych, takich jak Google Analytics.
3. Ustalenie z osobą/firmą, która przeprowadzać będzie odświeżanie naszej strony internetowej celów, które chcemy osiągnąć poprzez redesign.
4. Zaprojektowanie nowej wersji serwisu i omówienie go – ewentualne naniesienie poprawek.
5. Wdrożenie odpowiednich zmian.
6. Obserwowanie wyników redesignu.
Czy redesign faktycznie jest potrzebny?
Przebudowa strony internetowej, wykonana przez specjalistów, którzy znają się na swojej pracy, to inwestycja, która się opłaca i która się po prostu zwraca. Nic nie jest stałe – trendy i preferencje internautów ciągle się zmieniają, a naszą rolą jest nadążać za tymi zmianami i nie dać się wyprzedzić konkurencji. Szacuje się, że dobrze zaprojektowana witryna wymaga odświeżenia co 3-5 lat. Jeżeli Twoja jest na granicy tak wyznaczonego okresu, koniecznie pomyśl o zmianach. Nawet jeżeli nie obserwujesz jeszcze problemów, które omawialiśmy na
początku, to warto być o krok przed nimi – to pomoże Ci cały czas zyskiwać nowych klientów, zamiast analizować, dlaczego od Ciebie odchodzą. Redesign to inwestycja w rozwój Twojej firmy i tak warto ją postrzegać!
Udostępnij